Mer
Exempel: Antag att du vill sälja ditt företag och anser att det är värt 100 – 150 mkr. En köpare är beredd att betala 80 – 120 mkr. Här är den gemensamma ZOPA:n området 100-120 mkr. Här har vi en ”positiv” ZOPA. En annan köpare är beredd att betala maximalt 95 mkr. Om denna inte är villig att sträcka sig in i området 100-150 mkr, eller att du är villig att ändra nedred gränsen från 100 till 95m mkr, så finns ingen ZOPA. En ”mjuk” faktor i din ZOPA kan vara att du förutom priset kräver att hänsyn ska tas till de anställda i bolaget och att produktionen därför inte ska flyttas från den befintlig orten.
Förståelse och analys av partnernas ZOPA kan självklart tillämpas i andra typer av förhandlingar – inte enbart i affärer. Och om det är fler än två parter blir analysen, förståelsen och acceptansen för de olika parternas ZOPA än mer komplicerad.
Ett alternativt uttryckssätt är att man måste förstå och acceptera motpartens "agenda" för att kunna nå en överenskommelse.